Respect Leskanaal
by Respect Foundation - Week van Respect

VO - BoilingPoint

1 / 9
volgende
Slide 1: Tekstslide
BurgerschapMens & Maatschappij+2Middelbare schoolvmbo, mavo, havo, vwoLeerjaar 1-6

In deze les zitten 9 slides, met tekstslides.

time-iconLesduur is: 20 min

Introductie

“Ik kan een heel eind met je meegaan maar ik ben het er niet mee eens!” “Oké, hier ga je toch echt te ver!” “Dit is de bloody limit!!” Deze les gaat over jullie BoilingPoints! Wat vind jij oké en waarvan ontplof jij? Iedereen heeft een punt waar je grens wordt overschreden; het kookpunt. Maar heb je er wel eens aan gedacht dat deze grens niet voor iedereen hetzelfde is? Wat voor de één ‘normaal’ is kan voor de ander een belediging zijn. Én als je deze grens dan (blijkbaar) overgaat, wat gebeurt er dan? Heb je iemand onbedoeld diep gekwetst? Hoor je er ineens niet meer bij? Of krijg je letterlijk een klap voor je kop? Deze les is bedoeld om samen met je klas inzichtelijk te maken hoe iedereen over bepaalde onderwerpen denkt. Hoe gemêleerd de meningen zijn en waar het gevoelig of misschien zelfs explosief wordt! Met de les ‘BoilingPoint’ brengen jullie in kaart wat in jullie klas het nulpunt en het kookpunt is bij verschillende, gevoelige onderwerpen. Het is boeiend en vooral handig om van elkaar te weten waar de grenzen liggen. Je zit immers toch nog een tijdje met elkaar in de klas... Tip voor docenten: oefen deze tool eerst met eenvoudige onderwerpen zodat je hem ook kan toepassen als er heftige onderwerpen spelen! Als docent krijg je inzicht in het ‘BoilingPoint’ van de klas. Daarnaast kun je zien hoe jij je zelf verhoudt tot jouw klas, de generatie van de toekomst ;)

Instructies

Digitaal: Om de les digitaal te kunnen doen stuur je van tevoren het werkblad naar de leerlingen. Ze moeten het werkblad downloaden en openen om te zorgen dat hij helemaal werkt!

Fysiek: Voor een les in de klas print je het werkblad voor elke leerling uit.

Burgerschap
Met deze les werk je aan de volgende actuele burgerschapskerndoelen:
  • Kerndoel 1. Veilige schoolcultuur:
  • Zorgen voor een veilige schoolomgeving met aandacht voor diversiteit en inclusie.
  • Aanbieden van activiteiten die de betekenis van democratische waarden laten zien.
  • Stimuleren van kritische denkvaardigheden, morele en ethische oordeelsvorming en het offline en online respectvol communiceren daarover.
  • Samen met leerlingen vormgeven van een democratische cultuur.
  • Aandacht besteden aan actualiteit en maatschappelijke vraagstukken in samenhang met verschillende leergebieden.
  • Kerndoel 2. Diversiteit:
  • In gedrag rekening houden met ervaringen en perspectieven van anderen.
  • Kerndoel 3. Democratische waarden:
  • Kennis over de ontwikkeling en de betekenis van de democratische waarden vrijheid, gelijkheid en solidariteit
  • Onderzoeken van de grenzen aan vrijheid, gelijkheid en solidariteit op individueel, collectief en planetair niveau
  • Reflecteren op de effecten van het eigen handelen op de omgeving en het welzijn van anderen, nu en in de toekomst.
  • Kerndoel 4. Maatschappelijke betrokkenheid:
  • Benoemen en waarderen van de eigen bijdrage aan de samenleving in dagelijkse situaties.
  • Afwegingen maken van de eigen mogelijkheden om maatschappelijke betrokkenheid vorm te geven.
  • Kerndoel 5: Democratische betrokkenheid
  • Communiceren op respectvolle wijze
  • Leren omgaan met de wensen en de stem van de minderheid in besluitvormingsprocessen
  • Kerndoel 6. Maatschappelijke vraagstukken:
  • Uitdrukken van persoonlijke idealen en opvattingen.
  • Reflecteren hoe de eigen identiteit en waarden het handelen kunnen beïnvloeden.
  • Verkennen welke individuele en collectieve bijdragen aan oplossingen mogelijk zijn.

Instructies

Werkbladen

Onderdelen in deze les

Slide 1 - Tekstslide

Introductie
“Ik kan een heel eind met je meegaan maar ik ben het er niet mee eens!”
“Oké, hier ga je toch echt te ver!”  “Dit is de bloody limit!!”

Deze les gaat over jullie BoilingPoints! Wat vind jij oké en waarvan ontplof jij?
Iedereen heeft een punt waar je grens wordt overschreden. Maar heb je er wel eens aan gedacht dat deze grens niet voor iedereen hetzelfde is?

Met deze les brengen jullie in kaart wat volgens jullie het nulpunt en het kookpunt is bij verschillende onderwerpen. Het is boeiend en vooral handig om van elkaar te weten waar de grenzen liggen. Je zit immers toch nog een tijdje met elkaar in de klas...


Tip: oefen deze tool eerst met eenvoudige onderwerpen zodat je hem ook kan toepassen als er heftige onderwerpen spelen!

Let op: Om de les digitaal te kunnen doen stuur je van tevoren het werkblad naar de leerlingen.

Slide 2 - Tekstslide

Onderwerp kiezen
Kies één onderwerp. Je kunt eventueel gebruik maken van de voorbeelden hieronder of verzin zelf een onderwerp met je klas. Wat speelt er? Waar willen jullie het over hebben?

Bij slide 4 gaan jullie klassikaal bepalen wat van dit onderwerp het nulpunt en het BoilingPoint is.

----VOORBEELDEN----
Bij de eerste drie onderstaande onderwerpen staan ook voorbeelden voor 'nulpunten' en denkrichtingen die je bij slide 4 gaat bepalen. Je kunt deze gebruiken om het gesprek op gang te krijgen

  • Avondklok
Voorbeeld nulpunt:
"Ik doe gewoon wat er nodig is en gevraagd wordt."
Voorbeeld meningen:
“Ik ben vrij om zelf te bepalen wanneer ik buiten ben!”
“Het heeft geen nut, dus waarom verplichten?”
“Boetes zijn belachelijk!”
“Kom niet aan mijn vrijheid! Ik snap wel dat mensen protesteren en op straat rellen schoppen!”
  • Dopinggebruik in de sport
Voorbeeld nulpunt:
“Sporters moeten dat zelf weten, risico is dat je gepakt wordt."
Voorbeeld meningen:
“Het is oneerlijk en verpest de sport!”
“Doping hoort tegenwoordig bij sport.”
“Doping zou vrij moeten worden gebruikt; dan heeft iedereen evenveel kans.”  
“Wie doping gebruikt is geen sporter, maar nep en een junk”

  •  Vrijheid van meningsuiting
Voorbeeld nulpunt:
“Je moet altijd gewoon kunnen zeggen wat je denkt en vindt”
Voorbeeld meningen:
“Als mensen je mening niet leuk vinden, dan hebben ze pech."
“Je hoeft mensen niet met opzet te beledigen.”
“Als je mij of mijn familie beledigt, dan zou ik echt klappen uitdelen!”


Andere prikkelende onderwerpen:
  • Reclame voor slechte/ongezonde producten
  • Duurzaam leven is belangrijk
  • Klonen
  • Ontkenning van klimaatveranderingen
  • Mondkapjesplicht
  • Blijven zitten door het digitaal onderwijs
  • Sociale media als nieuwsbron

Slide 3 - Tekstslide

Brainstorm
Welke meningen zijn er allemaal over dit onderwerp/dit statement?

Schrijf als docent mee, zodat de leerlingen niks missen en je de controle over het gesprek/brainstormen kan houden.

Let op! Zorg ervoor dat jullie aan het eind van de brainstormsessie minimaal 9 meningen hebben, schrijf deze in de brainstorm vakjes


Tip: als het gesprek nog niet zo op gang komt, draag dan zelf verschillende meningen aan of stuur het gesprek:
  • “Wat vindt deze groep mensen hiervan denken jullie?”
  • “Hoe denken je ouders hierover?”
  • “Heb je weleens iemand iets heel extreems over dit onderwerp horen zeggen?”
  • “Ken je uitspraken of meningen uit de media hierover?”

Slide 4 - Tekstslide

Klassikaal - Nulpunt en kookpunt
Welke meningen zijn uitersten van elkaar? Kunnen jullie het hierover eens worden? Beslis klassikaal welke mening het nulpunt is en welke het absolute BoilingPoint.

LET OP! Het gaat hier nog NIET om JOUW mening maar wat volgens jullie de basis (nulpunt) en de meest extreem denkbare mening is (BoilingPoint).

Slide 5 - Tekstslide

In groepjes/ breakout rooms
Geef de leerlingen 10 minuten de tijd voor de volgende opdracht:

Bepaal samen op welke volgorde alle meningen naast de thermometer moeten komen.  Welk standpunt gaat meer richting het nulpunt en welke meer richting het BoilingPoint?!

Zet 9 meningen op de thermometer.

Slide 6 - Tekstslide

Klassikale reflectie
Hoe was het om in groepjes de volgorde van meningen te bepalen? Gebruik de onderstaande vragen om dit kort te bespreken.
  • Waren jullie het snel eens over de verschillende meningen of waren jullie meningen verdeeld?
  • Was het lastig? Waarom wel of niet?
  • Herken je jezelf in een mening?
  • Heb je je mening durven geven?
  • Ben je van mening veranderd over dit onderwerp?

Slide 7 - Tekstslide

Individueel: Waar zit jij?
Bedenk voor jezelf waar jouw persoonlijke mening op dit moment op de thermometer ongeveer staat.

Kleur de thermometer in tot de juiste hoogte.

Slide 8 - Tekstslide

Uitwisselen

Optie 1)
Iedereen heeft een andere mening over het onderwerp en dat is ok! Daag de leerlingen uit om in de klas op zoek te gaan naar iemand met een andere thermometer. Durven jullie elkaar te vertellen van jullie mening is en waar je grenzen liggen?

Optie 2)
Bespreek de verschillen en overeenkomsten klassikaal. Iedereen heeft een eigen mening over het onderwerp en dat is heel ok!
Leg uit dat het leerzaam is om elkaars grenzen af en toe te horen en te waarderen. Je hoeft niet altijd een ander te overtuigen! 

Tip! Als de scholen weer open zijn, kun je de werkbladen uitprinten en ophangen. Is de les lang geleden uitgevoerd? Doe de les dan nog eens. Door hetzelfde onderwerp te kiezen, kun je mooi vergelijken of meningen anders zijn! 

Slide 9 - Tekstslide

Lege slide

Gebruik deze slide om evt. zelf iets toe te voegen.