Respect Leskanaal
by Respect Foundation - Week van Respect

SBO - Happy New Year - Zilveren Weken

1 / 12
volgende
Slide 1: Tekstslide
BurgerschapBasisschoolGroep 5-8

In deze les zitten 12 slides, met tekstslides.

time-iconLesduur is: 50 min

Introductie

Na de kerstvakantie is het uitgelezen moment om met je klas een frisse start te maken. Niet voor niets staan de eerste twee weken van het nieuwe jaar bekend als de ‘Zilveren Weken’. Het is tijd om je groepsdynamiek weer even onder de loep te nemen. Hoe gaat het met iedereen? Wat heeft iedereen gedaan? Wat zijn de goede voornemens? En hoe kom je dat op een leuke en (groeps)dynamische manier van elkaar te weten? Ga aan de slag met de les: Happy new year!

Instructies

Doel van de les
Door middel van deze les ga je aan de slag met de groepsdynamiek aan de start van het kalenderjaar. Dit doe je met het oog op het groepsproces. Om een goed jaar tegemoet te gaan met je klas, is het belangrijk om aan het begin van het jaar weer aandacht voor elkaar te hebben en goede voornemens te bespreken. Zo maak je een goede start!

Werkvormen
Klassikaal gesprek, individueel, groepsverband en in duo’s, gesprekskaarten.

Kennis/competenties/vaardigheden
Bewustwording, zelfbewustzijn, empathie, betrokkenheid, samenwerken, terugblikken, evalueren, vooruitblikken, aanpassingsvermogen, zelfkennis.

De les is opgedeeld in 2 delen.
  • In deel 1 gaan de leerlingen in gesprek over wat zij hebben meegemaakt met oud en nieuw. 
  • Deel 2 doe je één dag of een paar dagen later. In deel 2 blikken de leerlingen vooruit en gaan zij in gesprek over hun goede voornemens op school. 
Benodigdheden
  • Deel 1: Kletskaarten 'Oud en nieuw' (1 per leerling)
  • Deel 2: Kletskaarten 'Goede voornemens' (1 per leerling
  • Schaar
Burgerschap
Met deze les werk je aan de volgende actuele burgerschapskerndoelen:
  • Kerndoel 1. Veilige schoolcultuur:
  • Zorgen voor een veilige schoolomgeving met aandacht voor diversiteit en inclusie.
  • Stimuleren van kritische denkvaardigheden, morele en ethische oordeelsvorming en het offline en online respectvol communiceren daarover.
  • Samen met de leerlingen vormgeven van een democratische cultuur
  • Kerndoel 2. Diversiteit:
  • Verkennen van en reflecteren op de eigen offline en online identiteit in relatie tot anderen
  • In gedrag rekening houden met ervaringen en perspectieven van anderen.
  • Kerndoel 5. Democratische betrokkenheid
  • Communiceren op respectvolle wijze


Werkbladen

Onderdelen in deze les

Slide 1 - Tekstslide

Happy New Year!

Na de kerstvakantie is het uitgelezen moment om met je klas een frisse start te maken.

Niet voor niets staan de eerste twee weken van het nieuwe jaar bekend als de ‘Zilveren Weken’.

Het is tijd om je groepsdynamiek weer even onder de loep te nemen. Hoe gaat het met iedereen? Wat hebben jullie gedaan? En wat zijn jullie goede voornemens?

Met deze les zet je de leerlingen en jezelf weer op scherp en gaan jullie af op een: Happy New Year!

De les is opgedeeld in 2 delen
  • In deel 1 gaan de leerlingen in gesprek over wat zij hebben meegemaakt met oud en nieuw.
  • Deel 2 doe je één dag of een paar dagen later. In deel 2 blikken de leerlingen vooruit en gaan zij in gesprek over hun goede voornemens op school. 

Slide 2 - Tekstslide

Hoe was jullie vakantie?

Jullie hebben elkaar twee weken niet gezien. Tijd om even bij te kletsen. 

Wat was het meest bijzondere, leukste of gekste wat je hebt gedaan in de vakantie?



Slide 3 - Tekstslide

DEEL 1

Wat gaan we doen?

Jullie hebben net al even met elkaar gekletst, maar nu gaan we de echte opdracht starten!

We gaan met elkaar in gesprek over oud en nieuw! 

Elke leerling krijgt een werkblad met kletskaarten over oud en nieuw. Knip de kaarten uit en... let's go!

Let op: Kies voordat je begint aan de opdracht of je de opdracht klassikaal wil doen of dat je de leerlingen in tweetallen laat werken.

Kies je voor de klassikale variant? Dan is het belangrijk dat jij het gesprek leidt. Bevraag de leerlingen aan de hand van de kaartjes en vraag vooral door over de kaartjes die zij hebben gekozen. Je kunt de leerlingen ook stimuleren om vragen te stellen aan elkaar. Inspireer elkaar!

Kies je voor de variant in tweetallen? Dan is het de bedoeling dat de duo's elkaar bevragen aan de hand van de gekozen kaarten. Benadruk dat zij moeten doorvragen. Loop rond om hen te stimuleren in het gesprek! 

Slide 4 - Tekstslide

In gesprek over oud en nieuw!

De leerlingen gaan met elkaar in gesprek aan de hand van de kletskaarten over oud en nieuw. 

Per persoon kiezen zij ten minste drie kaartjes uit die het best bij hun oud en nieuw ervaring passen. Wat hebben ze meegemaakt? Hebben ze een oliebol gegeten? Of mochten ze bijvoorbeeld lekker laat opblijven?

Als alle leerlingen hebben gekozen leggen ze de gekozen kaartjes voor zich neer en kan het gesprek (in duo's of klassikaal) starten!

Tip: Maak er een creatieve opdracht van. Op de lege kaartjes is er namelijk ruimte om zelf een tekening te maken als er gebeurtenissen missen. 

Slide 5 - Tekstslide

Klassikaal

Bespreek de opdracht klassikaal na.

Om beurten kan je een leerling aanwijzen die wat mag delen over de ander. Dus niet het eigen verhaal, maar dat wat ze van een ander hebben gehoord. 

Hebben jullie de opdracht klassikaal gedaan? Gebruik onderstaande vragen:
  • Wat viel er op bij een van je klasgenoten? 
  • Wat vond je een leuk verhaal?
  • Wie hoorde er overeenkomsten? 
  • Wie heeft er een heel verschillend verhaal gehoord?
Hebben jullie in tweetallen gewerkt?
  • Kiest steeds één duo en vraag om de uitkomsten te delen. Wat hebben ze van elkaar gehoord?

Slide 6 - Tekstslide

Afsluiting

Sluit de les af door te reflecteren op de gesprekken, het proces en de inhoud van de vragen...

Voorbeeldvragen

Gesprekken
  • Was het leuk om van elkaar te horen?
  • Was je verrast door je klasgenoot?

Proces
  • Was het doorvragen lastig?
  • Was het antwoorden moeilijker dan het vragen? Of juist andersom?
Inhoud
  • Heb je dingen gehoord die je verrassend vond?
  • Zou je oud en nieuw graag op die manier willen vieren? 
  • Was het heel anders dan jij zelf hebt gedaan? 
  • etc.
TIP: Je kunt als leerkracht ook jouw verhaal met je klas delen.  

Slide 7 - Tekstslide

DEEL 2

Wat gaan we doen?

Vorige keer gingen we aan de hand van de kletskaarten met elkaar in gesprek over oud en nieuw. 

Nu gaan met elkaar in gesprek over onze goede voornemens

Elke leerling krijgt een werkblad met kletskaarten over goede voornemens. Knip de kaarten uit en... let's go!

Let op: Kies voordat je begint aan de opdracht of je de opdracht klassikaal wil doen of dat je de leerlingen in tweetallen laat werken.

Kies je voor de klassikale variant? Dan is het belangrijk dat jij het gesprek leidt. Bevraag de leerlingen aan de hand van de kaartjes en vraag vooral door over de kaartjes die zij hebben gekozen. Je kunt de leerlingen ook stimuleren om vragen te stellen aan elkaar. Laat ze elkaar inspireren!

Kies je voor de variant in tweetallen? Dan is het de bedoeling dat de duo's elkaar bevragen aan de hand van de gekozen kaarten. Benadruk dat zij moeten doorvragen. Loop rond om hen te stimuleren in het gesprek! 

Slide 8 - Tekstslide

In gesprek over goede voornemens!

De leerlingen gaan aan de hand van de kletskaarten met elkaar in gesprek  over hun goede voornemens. 

Per persoon kiezen zij ten minste drie kaartjes uit waar zij (nog) beter in willen worden. Wil je bijvoorbeeld leren dat je meer om hulp mag vragen? Of wil je (nog) beter worden in rekenen? 

Als alle leerlingen hebben gekozen leggen ze de gekozen kaartjes voor zich neer en kan het gesprek (in duo's of klassikaal) starten!

Tip: Maak er een creatieve opdracht van. Op de lege kaartjes is er namelijk ruimte om zelf een tekening te maken als er goede voornemens ontbreken. 

Slide 9 - Tekstslide

Klassikaal

Bespreek de opdracht klassikaal na.

Om beurten kan je een leerling aanwijzen die wat mag delen over de ander. Dus niet het eigen verhaal, maar dat wat ze van een ander hebben gehoord. 

Hebben jullie de opdracht klassikaal gedaan? Gebruik onderstaande vragen:
  • Wat viel er op bij je klasgenoot? 
  • Wat vond je een leuk verhaal?
  • Wie hoorde er overeenkomsten? 
  • Wie heeft er een heel verschillend verhaal gehoord?
Hebben jullie in tweetallen gewerkt?
  • Kiest steeds één duo en vraag om de uitkomsten te delen. Wat hebben ze van elkaar gehoord?

Slide 10 - Tekstslide

Afsluiting

Sluit de les af door te reflecteren op de gesprekken, het proces en de inhoud van de vragen...

Voorbeeldvragen

Gesprekken
  • Was het leuk om van elkaar te horen?
  • Was je verrast door je klasgenoot?

Proces
  • Was het doorvragen lastig?
  • Was het antwoorden moeilijker dan het vragen? Of juist andersom?
Inhoud
  • Heb je dingen gehoord die je verrassend vond?
  • Wil je nog nieuwe voornemens toevoegen aan je eigen lijstje? 
  • Was het heel anders dan de dingen die jij zelf hebt gekozen? 
  • etc.
TIP: Je kunt als leerkracht ook goede voornemens delen met je klas.  

Slide 11 - Tekstslide

Evaluatie

We zijn bij Respect Foundation heel blij met alle reacties, tips en feedback op onze lessen. We zijn altijd op zoek naar verbeterpunten. Vul onderstaande vragenlijst in. Als docent of samen met je klas!

Klik op de link!

Slide 12 - Tekstslide

Lege slide